Hitta projekt

Hitta projekt

  • Därför finns projektet
  • Snabb Fakta

Östgötaproducerade livsmedel lanseras för offentliga kök


Vilken är målgruppen för projektet?
Lokala livsmedelsproducenter, kost- och köksansvariga i kommunerna och regionens offentliga kök som ingår i Folkungaland samt grossist.


Vad är syftet med projektet?
Syftet med projektet är att på ett attraktivt sätt tillgängliggöra och tydliggöra utbudet av lokal mat till
kostansvariga inom offentliga kök. Målet med projektet är att skapa en marknadskanal till offentliga kök samt skapa förutsättningar för att ge ökad kommunikation mellan leverantör och beställare.

Projektet avser att genomföra dessa aktiviteter:

  • Gårdsbesök
  • Matverkstad: laborationer för att ta fram nya menyer
  • Dokumentation om gårdsbesöken och matverkstad



Vad är bakgrunden till projektet?
Östergötland är ett odlingslandskap med omfattande produktion av livsmedel i hela livsmedelskedjan exempelvis en stor del av Sveriges djuruppfödning. Produktionen har av tradition olika säljkanaler, t.ex. distribueras mjölk till Arla, nöt och grisar till Scan och kycklingen till Kronfågel, ett mellanled som i sin tur innehar säljfunktionen. Genom att tidigare tyda EU´s lagverk till att priset är enda kriteriet, har Sverige under lång tid från inträde i EU, ”bundit ris åt egen rygg”. Ett fåtal grossister finns på marknaden som har egna intressen att sälja in varor med bäst marginal. Sverige har skapat ett oligopol. Först under senare år har kanalen mot offentlig upphandling öppnats för lokala producenter då bl.a. upphandlingsmyndighet rekommenderar innovativa upphandlingar med fler kriterier enligt nyligen antagen nationell livsmedelsstrategi. Livsmedelsstrategin är ett resultat av krav på ökad självförsörjningsgrad, miljöhänsyn och nationalekonomiska aspekter.

I hård konkurrens med importvaror blir det alltmer viktigt för producenten att delta i fösäljningsfunktionen genom att påvisa de mervärden den svenska produktionen har, delvis med anledning av rigorösa lagverk om bl.a. djuromsorg, minimal antibiotikaanvändning och miljöhänsyn. Producenter är just duktiga producenter, men för att beskriva mervärden av sin produktion krävs också en sälj- och marknadskunskap med nya kontaktvägar som kompletterar den säljfunktion som finns idag.

I Karlstad har en kostchef för gymnasieskolan arrangerat resor till gårdar för kökskockar med resultat ökad förståelse för produktionen och ökat intresse och efterfrågan för produkterna. Det unika med en satsning i Östergötland är att utveckla affärsrelationen, understödja upphandling och få bestående effekter där de personer som ytterst står för den dagliga beställningen av livsmedel blir uppmärksam på mervärden, ambassadör för produkten och väljer rätt inköp.

Regionen och länets kommuner har antagit en livsmedelsstrategi som förespråkar ökad andel lokalproducerade livsmedel i offentliga kök, men beställaren har svårt att se vilken produktion som finns och i vilka volymer. På Vreta Kluster finns kontaktytor som kan förmedla kontakter och koordinera utbud och efterfrågan. Syftet med projektet är att tillgängliggöra och tydliggöra utbudet av lokal mat på ett attraktivt sätt och i och med det ge nya affärsrelationer och utrymme för ökad lönsamhet för de enskilda aktörerna och företagarna. Målet med projektet är att skapa nya marknadskanaler till offentliga kök, nya affärsrelationer där kostchefer och kockar på lång sikt agerar ambassadörer för lokala producenter genom att servera och presentera och öka volymen av hållbara måltider med identitet.


Villka andra samarbetar projektet med?

  • Projektet består av en styrgrupp med representanter från LRF, Leanlink Kost & Restaurang, Linköpings Kommun, Region Östergötland, Östgöta Trädgårdshall och MOEK (Grossistföretag och Ekonomisk förening med 40-talet medlemsföretag i Mellansverige).
  • Landsbygdsnätverkets MATtanken bidrar med erfarenhetsutbyte, goda exempel och spridning av resultat.
  • Länsstyrelsen Värmland är bollplank som också tar del av resultat och spridning av goda exempel.



Är projektet nytänkande och i så fall hur?

  • Vreta Kluster har fått ett regionalt uppdrag att implementera en nationell och regional livsmedelsstrategi. För uppdraget har ett antal temaledare anlitats. Vid val av dessa har hänsyn tagits till tidigare satsningar och nu etablerade nätverk. Genom tidigare arbeten finns därför goda kontaktytor med en stor del av länets producenter, länets kostchefer, politiker och tjänstemän inom upphandling. Därför kan man genom klustrets försorg sätta fingret på problem.
  • För producenten är målet ökad produktion, möjlighet till diversifiering och ytterst förbättrad lönsamhet.
  • För de offentliga köken brist på kontakter och kunskap om vilka produkter som finns och i vilka volymer. Rent tekniskt för att kunna attrahera en ny kundgrupp saknas också kriterier som kan användas vid skrivning av anbudsunderlag. Dessa kriterier är helt avgörande om producenten kan ges möjlighet att lämna anbud.
  • Det som stärker unikiteten i projektet är ett helhetsgrepp och kunskap om de förutsättningar som finns för respektive affärspart. Kunskap om produktionen, vilka behov och önskemål som finns i köken, hur kriterier kan formuleras och hur distributionen kan ordnas. Även om liknande projekts har genomförts saknas i de fall som studerats någon av dessa byggstenar som är nödvändiga för en lyckad upphandling och en bestående affärsrelation. Resultatet är också avhängigt på uppbyggnad av personliga relationer. Dessa kan bara skapas genom direktkontakter. I det här fallet mellan producenten och beställaren i praktisk verksamhet. Idag utförs flera undersökningar där offentliga kök tillfrågas vad de köper in och serverar. Svaret är att ett av tre kök inte kan svara på den frågan. det är alltså svårt att se vad livsmedel innehåller för råvara och kunskapen om hur man kan ha kontroll är tidskrävande och behöver specialkunskap bl.a. om vad man kan efterfråga av grossisten. Genom kontakt med producentledet ökar motivation att ställa högre krav vid upphandlingar.